22. 6. 2025
V sobotu čtrnáctého června za námi přijel z Pardubic Jakub Kutílek. Je to odborník na městskou cyklistiku se zkušenostmi z několika měst. Projeli jsme se spolu městem a řekli si něco o tom, jak město podporuje, případně nepodporuje, lidi, kteří chtějí k dopravě použít kolo.
A na co jsme přišli?
| Pěkný park, ale chybí tam stín. Snad ty stromky dostanou příležitost vyrůst, aby nějaký mohly poskytovat. | |
| Tahle značka efektivně zužuje chodník minimálně o půl metru. Bylo by to nepříjemné i kdyby tam chodili jen chodci, ale tady se navíc předpokládá jízda cyklistů v obou směrech. Naštěstí je tohle na Kladně spíše výjimka. | |
| Tahle alibistická ukončovací značka je na Kladně pravidlem a nic neřeší. Řidič, přijíždějící zleva, nevidí co se děje tady za rohem. Přechod je už skoro setřený a široký oblouk chodníku svádí k rychlé jízdě. Rozšíření chodníku dále do křižovatky by motivovalo řidiče k opatrnější jízdě a zlepšilo by přehled lidí v autech i na chodníku. A mimochodem, za přechodem cyklostezka na chodníku pokračuje, ale chybí tam značka. |
|
| Pěkná projížďka lesem. Ale chtěli byste tudy jezdit denně do práce? Za každého počasí? Ne, rozhodně nechceme, aby se z lesních cest dělaly silnice. Tohle je příjemná zkratka. A kromě ní by tu měla být hlavní trasa někudy, kde je pevný povrch. | |
| Sem nás zavedla cyklostezka. A co máme dělat teď? Jak je na Kladně zvykem, improvizovat. | |
| Tady je vyznačena pouze stezka pro pěší. Ale my víme, že uvnitř je pruh pro cyklisty. Jenže jak se na něj dostat? Teleportem? | |
| A jsme v koncích. Ano, občas je potřeba cyklostezku ukončit, to je v pořádku. Ale cyklisté tady nezmizí. Budou tady vjíždět na silnici, a to by mělo být vyznačeno, aby cyklisté věděli jak a řidiči s tím počítali. | |
| Konec ulice je úzký, a tak je tam vyznačena stezka pro pěší. Chápeme. Nicméně umístěním značky Průjezd kol povolen by se mohl zlegalizovat průjezd kol při zachování privilegovaného postavení chodců. | |
| A tohle je ta značka, která nám v Petrohradské chyběla. Ulice Pavlisova je jednosměrná, ale tato značka umožňuje cyklistům průjezd po chodníku v opačném směru. Dobré řešení, i když cykloobousměrka by tady byla lepší. | |
| Nevyužitá, zbytečně široká ulice. Kdyby se vnější pruhy vyhradily pro cyklisty a autobusy, dopravní kolaps by nenastal a cyklisté by nemuseli jezdit po chodníku mezi chodci. | |
| Tato nedávno rekonstruovaná ulice je jedna velká promarněná příležitost. I tady mohly pokračovat vyhrazené pruhy pro autobusy a cyklisty. Na chodník by pak nebylo potřeba psát alibistické vzkazy, že má cyklista zvolnit, a bylo by na něm dost místa na lavičky. Protože občas si potřebuje sednout každý. | |
| Podle značky konce cyklostezky, kterou vidíme daleko před sebou, jsme na cyklostezce. Jenže jak to poznat? Začátek jsme nikde neviděli. Při jízdě po Kladně člověku často nezbývá než riskovat a doufat. |
Co dodat závěrem? Kladno má velký cyklistický potenciál, ale nevyužívá ho. V Cykloranku za rok 2024 se umístilo na 109. místě. Svým sedmdesáti tisícům obyvatel nabízí 24 km cyklostezek, zatímco sedmnáctitisícové Říčany 16 a sedmačtyřicetitisícová Mladá Boleslav 70. V cykloranku se ale nehodnotí jen délka cyklotras, ale také jejich bezpečnost nebo vybavení, jako třeba dostupnost stojanů na kola. Mladá Boleslav je v něm na 8. místě a Říčany na 50. Kladno má tedy hodně co dohánět.











