window.dataLayer = window.dataLayer || []; function gtag(){dataLayer.push(arguments);} gtag('js', new Date()); gtag('config', 'UA-114924349-1');

22. 6. 2025

V sobotu čtrnáctého června za námi přijel z Pardubic Jakub Kutílek. Je to odborník na městskou cyklistiku se zkušenostmi z několika měst. Projeli jsme se spolu městem a řekli si něco o tom, jak město podporuje, případně nepodporuje, lidi, kteří chtějí k dopravě použít kolo.

A na co jsme přišli?

Park Kovárna

Pěkný park, ale chybí tam stín. Snad ty stromky dostanou příležitost vyrůst, aby nějaký mohly poskytovat.

U kruhového objezdu na křižovatce Milady Horákové a Železničářů

Tahle značka efektivně zužuje chodník minimálně o půl metru. Bylo by to nepříjemné i kdyby tam chodili jen chodci, ale tady se navíc předpokládá jízda cyklistů v obou směrech. Naštěstí je tohle na Kladně spíše výjimka.

Křižovatka Železničářů a Wolkerovy

Tahle alibistická ukončovací značka je na Kladně pravidlem a nic neřeší. Řidič, přijíždějící zleva, nevidí co se děje tady za rohem. Přechod je už skoro setřený a široký oblouk chodníku svádí k rychlé jízdě. Rozšíření chodníku dále do křižovatky by motivovalo řidiče k opatrnější jízdě a zlepšilo by přehled lidí v autech i na chodníku.
A mimochodem, za přechodem cyklostezka na chodníku pokračuje, ale chybí tam značka.

Lesní úsek směrem ke Sletišti

Pěkná projížďka lesem. Ale chtěli byste tudy jezdit denně do práce? Za každého počasí? Ne, rozhodně nechceme, aby se z lesních cest dělaly silnice. Tohle je příjemná zkratka. A kromě ní by tu měla být hlavní trasa někudy, kde je pevný povrch.

Křižovatka Železničářů a Ke Stadionu

Sem nás zavedla cyklostezka. A co máme dělat teď? Jak je na Kladně zvykem, improvizovat.

Vjezd do areálu Sletiště z ulice Sportovců

Tady je vyznačena pouze stezka pro pěší. Ale my víme, že uvnitř je pruh pro cyklisty. Jenže jak se na něj dostat? Teleportem?

Ulice Sportovců a Štefánikova

A jsme v koncích. Ano, občas je potřeba cyklostezku ukončit, to je v pořádku. Ale cyklisté tady nezmizí. Budou tady vjíždět na silnici, a to by mělo být vyznačeno, aby cyklisté věděli jak a řidiči s tím počítali.

Petrohradská

Konec ulice je úzký, a tak je tam vyznačena stezka pro pěší. Chápeme. Nicméně umístěním značky Průjezd kol povolen by se mohl zlegalizovat průjezd kol při zachování privilegovaného postavení chodců.

Pavlisova

A tohle je ta značka, která nám v Petrohradské chyběla. Ulice Pavlisova je jednosměrná, ale tato značka umožňuje cyklistům průjezd po chodníku v opačném směru. Dobré řešení, i když cykloobousměrka by tady byla lepší.

Cyrila Boudy

Nevyužitá, zbytečně široká ulice. Kdyby se vnější pruhy vyhradily pro cyklisty a autobusy, dopravní kolaps by nenastal a cyklisté by nemuseli jezdit po chodníku mezi chodci.

Jaroslava Kociána

Tato nedávno rekonstruovaná ulice je jedna velká promarněná příležitost. I tady mohly pokračovat vyhrazené pruhy pro autobusy a cyklisty. Na chodník by pak nebylo potřeba psát alibistické vzkazy, že má cyklista zvolnit, a bylo by na něm dost místa na lavičky. Protože občas si potřebuje sednout každý.

Vodárenská

Podle značky konce cyklostezky, kterou vidíme daleko před sebou, jsme na cyklostezce. Jenže jak to poznat? Začátek jsme nikde neviděli. Při jízdě po Kladně člověku často nezbývá než riskovat a doufat.

Co dodat závěrem? Kladno má velký cyklistický potenciál, ale nevyužívá ho. V Cykloranku za rok 2024 se umístilo na 109. místě. Svým sedmdesáti tisícům obyvatel nabízí 24 km cyklostezek, zatímco sedmnáctitisícové Říčany 16 a sedmačtyřicetitisícová Mladá Boleslav 70. V cykloranku se ale nehodnotí jen délka cyklotras, ale také jejich bezpečnost nebo vybavení, jako třeba dostupnost stojanů na kola. Mladá Boleslav je v něm na 8. místě a Říčany na 50. Kladno má tedy hodně co dohánět.