18. 10. 2017
Už jsou to téměř dva měsíce od integrace Kladna do Pražské integrované dopravy. Problémy s kvalitou služby v kladenské MHD však stále přetrvávají, dopravě mezi Kladnem a Prahou jsme se již věnovali v příspěvku zde: http://kladno.zeleni.cz/podilejte-se-na-zlepsovani-verejne-dopravy-mezi-kladnem-a-prahou/
Město Kladno financuje kladenskou MHD desítkami milionů Kč ročně, v roce 2017 se zatím jedná o 80 mil. Kč, tj. skoro 1 200 Kč na každého obyvatele Kladna za rok. Již nyní je ale jisté, že celková částka ještě naroste.
Z veřejně dostupné smlouvy o zajištění kladenské MHD mezi Městem a ČSAD MHD Kladno, a.s. vyplývá, že Město nemá páky, jak kvalitu kladenské MHD zlepšovat a za zpoždění nebo vynechání spojů uplatňovat vůči dopravci sankce. Jiná města, např. i Slaný, kde MHD zajišťuje také ČSAD MHD Kladno, tyto sankce ve svých smlouvách mají. Jiná města vyžadují dodržování standardů kvality MHD. Podobně je to i ve smlouvách k přepravě mezi Kladnem a Prahou.
Stav je dlouhodobě takový, že Město Kladno platí soukromé firmě ČSAD MHD Kladno, a. s. (patří do skupiny Arriva) za zajišťování veřejné služby, avšak nedohlíží na to, zda je udržována uspokojivá kvalita služby. Výsledkem tohoto dlouhodobého přístupu je tristní stav kladenské MHD a firemní kultury ČSAD MHD Kladno, s čím má osobní negativní zkušenost mnoho obyvatel a návštěvníků Kladna.
Dosud se Městu ve spolupráci s kladenským ČSAD dařilo tento stav „ututlávat“, avšak naplno se projevil po zahájení provozu v rámci PID, kdy ROPID na svém webu zveřejňuje aktuální informace o mimořádnostech v provozu. Téměř každý den zde byla nějaká mimořádnost z Kladna. Město Kladno si však údajně nadále nepřeje, aby ROPID informoval o mimořádnostech v kladenské MHD. Posledním projevem přístupu Města k MHD je nekoordinovaná změna jízdních řádů z 15.října 2017…. Integrace v podání primátora Volfa.
Co by mělo Město Kladno (příp. Středočeský kraj a ROPID) udělat pro zlepšení kladenské MHD?
• doplnit smlouvu s ČSAD MHD Kladno, a.s. o sankční ustanovení – pokuty za nedodržování kvality služby
• zpracovat standardy kvality MHD a doplnit je do smlouvy
• vybavit všechny vozy kladenské MHD sledováním GPS
• koordinovat jízdní řády kladenské MHD s ROPID a IDSK
• do budoucna zvážit výběr přepravců pro kladenskou MHD prostřednictvím veřejné soutěže
• důsledně dohlížet na dodržování Smlouvy o zajištění MHD
• zajistit, aby Město Kladno i ROPID měli k dispozici odpovídající podklady o přepravě cestujících po Kladně
Obr. 1: Město Kladno si prý nadále nepřeje, aby ROPID zveřejňoval aktuální informace o mimořádnostech v kladenské MHD
Obr. 2: Část smlouvy města Slaný s ČSAD o zajištění MHD s pokutami za nedodržování kvality služby. V té kladenské byste něco podobného hledali marně.